Podsumowanie programu

Zakończyliśmy działania w programie Szkola z klasą - Czytam, myślę działam.

 

W poszczególnych częściach programu brało udział łącznie 1130 szkół.

Miały one możliwość realizowania jednej, dwóch lub trzech sprawności do wyboru.

391 szkół poszło na całość i z sukcesem zakończyły realizację wszystkich trzech sprawności. Gratulujemy!
Z nie mniejszą przyjemnością przyznaliśmy tytuły szkołom, które świadomie wybrały tylko dwie lub jedną sprawność. Każde działanie w szkole jest dla nas ważne i świadczy o zaangażowaniu nauczycieli. Dzięki ich staraniom w naszym BAnku nauczycielskich pomysłów na www.szkolazklasa.pl mamy obecnie: 13 460 prezentacji, w tym scenariuszy lekcji uczących czytania ze zrozumieniem, myślenia krytycznego oraz zajęć i opisów projektów pokazujących jak w szkole można przeprowadzić działania na rzecz innych prace społeczne na rzecz małej i wielkiej ojczyzny. W naszych zasobach mamy także 4800 prac przygotowanych przez uczniów, którzy spróbowali wystąpić w roli nauczyciela- internauty i podjęli próbę sprzedania innym uczniom swoich pomysłów np. na zrozumienie trudnych tekstów, zawiłych instrukcji a także opowiadali o swoich przeżyciach związanych z pracą dla innych.

Za swoją pracę szkoły otrzymały od nas tylko honorową sprawność i pamiątkowe dyplomy. Wiemy jednak, że są to "produkty" poszukiwane i cenione przez rodziców wybierających szkołę dla swoich dzieci. Świadczą o tym liczne telefony.

 

W roku 2004/2005 przyznaliśmy:

608 szkołom sprawność "LEGO. Nasza szkoła uczy czytać".

622 szkołom sprawność "COGITO. Nasza szkoła uczy myśleć".

513 szkołom sprawność "AGO. Nasza szkoła uczy działać".

 

Czyżby działania społeczne okazały się najtrudniejszym wyzwaniem?

Do AGO - działania na rzecz innych - zgłosiło się najmniej szkół. Często słyszeliśmy, że koniec roku szkolnego to czas wytężonej pracy w szkole i na chwalenie się przeprowadzonymi w ciągu roku akcjami społecznymi zwyczajnie zabrakło czasu. Część nauczycieli przygotowało scenariusze lekcji, które rozbudzały postawy społeczne, wskazywały na problemy najbliższego otoczenia czy też działalności charytatywnej                    o charakterze globalnym. Celem zajęć było często ocenienie własnych możliwości pomocy "bo, co może młody człowiek" i przeprowadzenie działań lub zaplanowanie ich na następny rok szkolny.

Większość prezentacji to opisy działań przeprowadzonych na rzecz społeczności szkolnej, starszych mieszkańców, przygotowania przedstawień dla wychowanków Domów Dziecka. Miały także miejsce prezentacje, spotkania i debaty - wskazujące na problemy o tematyce społecznej, czasem służyły rozwiązaniu lokalnych problemów społeczności zamieszkującej okolicę - częściej mówiły o tym, że każdy z nas może mieć wpływ na środowisko naturalne, każdy może nauczyć się udzielać pierwszej pomocy czy też w inny sposób przyczynić się do tego by nasz świat był choć trochę lepszy.

 

Hasło akcji Szkołą z klasą to "Żeby nasze szkoły były lepsze". Jak do naprawiania świata zabrali się uczniowie? Poczytajcie:

Podaruj Serce Schronisku!" - akcja pomocy zwierzakom ze schroniska - akcja Publicznego Gimnazjum w Grójcu

Uczniowie dowiedzieli się jak wygląda praca schroniska i jaka pomoc jest potrzebna, nagłośnili akcję w szkole - dzięki czemu czworonożni przyjaciele człowieka otrzymali: spore ilości karmy, miski, koce i kaganiec. Uczniowie dowiedzieli się przy tym jak wiele jest zwierząt bezdomnych, jaką opieką są otoczone w schronisku i jak można im pomagać.

Podobne akcje przeprowadzili także uczniowie z innych szkół np. Gimnazjum Gedanensis (z Gdańska), Gimnazjum nr 6 w Tychach i wiele innych.

 

Uczniowie zbierali też różne rzeczy by pomóc innym: "Zbieraj makulaturę - ratuj konie" - , Gimnazjum nr 2 w Otwocku lub by zebrać fundusze na remont szkoły: Gimnazjum nr 11 w Bytomiu. Czasami jednak zbierali coś - po to by to wyrzucić! Hasło uczniów Gimnazjum nr 2 w Chojnicach: "Zużyte baterie w domu mamy więc do szkoły je oddamy" i zorganizowana akcja stały się pretekstem do rozmów o ochronie środowiska a niebezpieczne baterie - zostały zabezpieczone i przetworzone.

 

Sukces osiągnęli uczniowie Gimnazjum nr 4 z Krotoszyna. Zaczęło się od tego, że zapragnęli boiska czy dla siebie? Dla wszystkich uczniów i mieszkańców okolicznych osiedli ... Przy pomocy nauczycieli, rodziców i władz miasta zorganiazowali cykl koncertów, na które zaprosili znakomitych muzyków - dochód z koncertów pozwolił na rozpoczęcie budowy boiska... Chcecie wiedzieć ja to się robi? Zapraszamy na naszą stronę www.szkolazklasa.pl  do: Scenariusze i prezentacje uczestników programu.

 

 

 

COGITO:

W zadaniu MYŚLĘ - COGITO powstało 3000 scenariuszy zajęć, podczas których szczególnie ćwiczono myślenie krytyczne, drugie tyle, przygotowali sami uczniowie. Oto przykłady:

„Bądź matematykiem w swojej kuchni" proponuje Kuba Wojtczak, uczeń  gimnazjum nr 14 w Bytomiu. Zdaniem Kuby można  myśleć matematycznie przy okazji pieczenia ciasta biszkoptowego z kremem. Nietypowy kształt ciasta-balon, stanowi pretekst do rozważań o bryłach.

Scenariusze „Cogito” dotyczą bardzo różnorodnych zagadnień przedmiotowych i  społecznych. Nauczycielka ekonomii z V Liceum Profilowanego w Zielonej Górze by pomóc swoim uczniom zrozumieć mechanizmy rynku pracy a zwłaszcza to czym kierują się pracodawcy przy wyborze pracownika. Scenariusz „Pracownik pilnie poszukiwany" pozwala  uczniom ustalić kryteria doboru pracownika na określone stanowisko, wybrać metody przekazywania informacji o wolnym stanowisku pracy i zaplanować procedurę kwalifikacyjną. Najwięcej radości i satysfakcji sprawi uczniom samodzielne przygotowanie ogłoszenia prasowego.

 

Wiele scenariuszy dotyczy nauki  języków obcych. „Decrire quelqun'un? - C'est facile!" to przygotowany w 1 gimnazjum STO w Kołobrzegu zbiór ćwiczeń rozwijających myślenie przy nauce języka francuskiego. Uczniowie po francusku rozpisują swoje drzewo genealogiczne (używają słów określających stopień pokrewieństwa). Dodatkowo przygotowują zagadki i łamigłówki oczywiście też po francusku.

Agnieszka Gwóźdź, nauczycielka SP nr 4  z Jarosławia proponuje ciekawe zajęcia o tęczy: najpierw wprowadza swoich uczniów w odpowiedni nastrój czytając im wiersz o tęczy, w tle słychać wtedy dźwięki burzy. Następnie uczniowie, na przedstawionych im ilustracjach, nazywają kolory tęczy. Wreszcie, wyposażeni w kartę obserwatora,   gotowi są do eksperymentu.

W naczyniu z woda zanurzają małe lusterko ustawiają je w słońcu a odbity promień kierują na ścianę.

Wiązka światła w swej wędrówce przechodzi przez dwa odmienne środowiska: powietrze i wodę, podczas tej wędrówki załamują się i lekko odchylają, każdy kolor nieco inaczej - powstaje tęcza. Pod koniec spotkania uczniowie formułują wnioski.

Serdecznie zapraszamy wszystkich nauczycieli, rodziców i uczniów  do wykorzystania tego i innych równie ciekawych propozycji zajęć rozwijających myślenie dostępnych na stronach programu www.szkolazklasa.pl

Wszystkie szkoły  zapraszamy do udziału w kolejnym etapie programu - tym razem chodzi o działanie (Ago).

 

 

Dziękujemy!

We wszystkich programach Szkoły z klasą wymagamy od nauczycieli i szkół nowych działań. Nie wystarczy więc napisać scenariusz jednej z zazwyczaj prowadzonych lekcji - to mają być szczególne scenariusze przygotowane lub zmodyfikowane specjalnie dla naszego programu, według naszych wytycznych. Raz dotyczą więc one podania uczniom wskazówek, strategii, które pomagają w zrozumieniu tekstu, innym razem pokazują, że kategoryzowanie pojęć czy skorzystanie z modelu rozwiązywania problemów pomaga nam coś zrozumieć lub opracować plan skutecznego działania. W AGO należało zainteresować uczniów tematyką społeczną i dowiedzieć się

 Dziękujemy szkołom, które wykonały te dodatkowe prace i mamy nadzieję, że wyniesione z programu doświadczenia będą nadal wykorzystywać w pracy z uczniami. Trzymamy kciuki.

 

Sylwia Tłoczkowska - Daniszewska

koordynator programu LEGO COGITO AGO