Działam - więc jestem. Publikacja Gazety Wyborczej.

Czas na „ago" - działanie społeczne.
Tak naprawdę w akcji „Szkoła z klasą" od trzech lat namawiamy szkoły, by było w nich więcej mądrości, sensu, ognia i miłości. Wszak jedną czwartą życia spędzają dzieci - nasze dzieci! - w szkołach.
Chcielibyśmy więc, żeby szkoły uczyły rozumieć świat i dlatego na początku roku rzuciliśmy hasło „lego" czyli czytania ze zrozumieniem. Chcielibyśmy, żeby uczyły się myśleć - krytycznie, precyzyjnie, twórczo - więc potem było „cogito".
Czas na „ago" - działanie społeczne...

1. O naszej akcji:
Janka OCHOJSKA - Dając, dostajesz więcej.
Piotr Pacewicz - Walka o sprawiedliwość.
Krystyna STARCZEWSKA - Jeżeli nie szkoła, to kto?
Jacek STRZEMIECZNY - Jaki będzie ich świat?


2. RADY OGÓLNE

Dlaczego szkoła miałaby się zajmować działalnością społeczną? >>

Lekcje charakteru w domu, czyli zadanie dla rodziców >>
Lekcje charakteru w szkole, czyli słowo do nauczycieli >>
Test społecznika >>
Dekalog pomagania >>
Lekcja umiejętności>>
Pomyślmy o pieniądzach >>
Gdzie są fundusze? >>

Obywatel musi umieć pisać (petycje) >>
Rozmawiamy z mediami.
Zbierać pieniądze na szlachetne cele? >>

Nawet najpiękniejsza dusza musi oblec się w ciało, nawet najszlachetniejsza idea powinna zamienić się na działanie: sprawne, dobrze zorganizowane, skuteczne.
Zeszyt (opublikowaną książeczkę) zaczynamy więc od rad i przestróg dla nauczycieli i uczniów, którym przyjdzie działać w grupie, co nie jest silna stroną ani polskiej szkoły, ani Polaków w ogóle. A jak już grupa się podzieli rolami, wyłoni lidera, musi przekonać do swoich idei innych: zorganizować dobre spotkanie informacyjne, pozyskać sprzymierzeńców i zwolenników, zdobyć "kasę", a nawet przekonać dziennikarzy, że jej działalność to news. Trudna sztuka, my w „Gazecie" dobrze o tym wiemy ...

 

1. Karta pracy zespołu - role i zadania >>

2. Znajdź sojuszników >>

3. Jak pracować w grupie? >>

4. Spotkanie od A do Z >>

5. Kto co robi? >>

6. A może spisać kontrakt? >>

7. Gdy ludzie się kłocą... >>

Młodzi obywatele działają...

... w małej ojczyźnie
W działaniach dla „małej ojczyzny", które opisujemy wyjątkowo często powtarza się motyw, jak z raperskiej piosenki: pusto, szaro, no i brak widoków. Te nasze małe ojczyzny są wciąż pustawe. Ale rodzi się w nich niesamowita energia, by oswoić jakieś miejsca, gdzie można by coś robić sensownego dla siebie (jeździć na rolkach, wędrować po lasach, szyć fantazyjne ubrania) i dla innych (choćby „komnatę radości"  w dziecięcym szpitalu). Rozróżnienie dla siebie - dla innych bezustannie się zresztą zaciera, i dobrze. A tu i ówdzie młodzi szukają śladów przeszłości swej małej i dużej ojczyzny np. wpatrując się w ślady (po mieczu?) na krzyżu pokutnym, który objęli opieką.

Młodzi obywatele działają... (Młodzieżowe przedsiębiorstwo)
Marzenia o lepszym świecie.  (Program "Młodzież")
Ślady przeszłości


... w dużej ojczyźnie

Nasza duża Ojczyzna to także niedożywione dzieci w popegeerowskich wsiach, które chodzą do szkoły czasem tylko po to, by nakarmiła ich akcja Pajacyk. To także wszechobecna korupcja, więc młodzież z pewnej szkoły zaniosła do gminy nalepki Nie biorę" i nawet część urzędników je przykleiła na drzwiach. To polityka a więc i wybory, dlatego młodzi też głosują i traktują to całkiem serio. To także nasza przyroda i nasze okrucieństwo wobec koni torturowanych w drodze na rzeź. To wreszcie chore dzieci i eksplozja pomocy, życzliwości i radości o nazwie Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Przedstawiamy przykłady działań dla takiej ojczyzny - na dobre i na złe.

 

NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI! - Jurek OWSIAK
HARCERZ jest pożyteczny i niesie pomoc
PAJACYK, czyli lekcja dobra
Młodzi głosują!
Młodzi przeciw korupcji!
Odpowiedzialność za cierpienie koni

WIELKA OJCZYZNA - nasz GLOB

Na koniec pora na to, co możemy zrobić w Europie, dla Europy, dla całego globu.
Pasja i radość studentów (trochę tylko starszych niż wy), którzy opisują swoje działania jako filię pomarańczowej rewolucji na Ukrainie. Poruszające przestrogi Polskiej Akcji Humanitarnej, byśmy zbierając dary dla ofiar tsunami albo dla rodaków na Wschodzie, nie odebrali obdarowanym godności. Przykłady szkolnych akcji dla dzieci, które ucierpiały w Biesłanie. Czy to wszystko nas porusza? Obchodzi? Chcecie coś zrobić? Janka Ochojska chce.

 

1. Leczyć zło świata >>

2. Serce i pieniądze dla Biesłanu >>
3. Szkoły razem w Europie >>

4. Ukraińska przygoda młodych >>

5. Dary godne podarowania >>

6. Co zrobić dla ofiar z drugiego końca świata >>